Sanomalehtipäivät Luostolla 13-15.8.2010

Luostolla Sanomalehtipäivät ja Luosto Classic

Heimo Turusen matkakertomus 13.-15.8 Luoston matkalta:

Puoliltapäivin perjantaina 13.8 aloitimme Eilan kanssa matkan Luostoa kohden Suomalaisen lehtipainon järjestämille Sanomalehtipäiville, jonne etukäteistiedon mukaan oli tulossa kuutisenkymmentä lehtien ja painon yhteistyökumppaneita, suurin osa puolisoineen. Ajelimme Oulusta Ranuan ja Rovaniemen kautta, josta Sodankylän suuntaan ja vähän ennen Sodankylää oikealle ja sieltähän se Luoston tunturi löytyikin. Se näytti olevan pitkä ja korkea ja suurelta osin paljas puista.

Linja-auto tuli juuri samaan aikaan perille klo 16.30 ja kokoonnuimme ja majoituimme Luosto-Hovi hotelliin. Meillä oli 500 m päässä hotellista seitsemän huoneiston mökki, jonne ajoimme autolla linja-auton perässä. Paikallisena yhdyshenkilönä oli Sompio-lehden yksi omistajista, majurin töitä päiväsaikaan ja muuna aikana lehtitöitä tekevä, Jari Haavisto. Hän on myös Luosto Classic musiikkitapahtuman hallituksen puheenjohtaja.

Ohjelmaan kuuluikin heti Ukko-Luoston jylhässä maisemalavalla klo 18 alkava jazz-konsertti, jossa esiintyi Suomen johtava saksofonisti Jukka Perko, Jazz-Trio ja Tampere Chamber kamariorkesteri. He yhdessä tarjosivat hienon elämyksen, ”Bird Elää – Bird Lives!” jazz-konsertin. Aiheena oli jazzin vallankumouksellisen ja suuren uudistajan Charlie ”Bird” Parkerin (1920-1955) säveltämää musiikkia, jotka Jukka Perko oli tuonut kuultavaksemme. Suuri osa sävelmistä oli ollut ilman nuotteja, jotka Perko on nuotittanut. Jukka Perko selosti tuttuun tyyliinsä kappaleiden välissä kappaleitaan ja äityi jopa muistelemaan. Kuulimme myös hauskan määritelmän siitä milloin musiikki alkaa svengata. Huittislaisen rumparin määritelmän mukaan svengiä voi verrata lännensarjojen postivaunujen renkaisiin, elokuvissa renkaat pyörivät samaan tahtiin eteenpäin, mutta kun vauhti kiihtyy niin jossakin vaiheessa näyttää, että renkaat alkavat pyöriä pikkuhiljaa taaksepäin. Tuo taitekohta on kuulemma se, milloin alkaa svengata.

Konsertin jälkeen söimme päivällistä Luosto-Hovissa, kanaa ja kalaa lisukkeineen ja jälkiruokineen. Hotellin henkilökunta kertoi, että olemme ensimmäiset hotellivieraat kesätauon jälkeen, jolloin hotelli oli kokonaan kiinni. No, se näkyi hieman järjestelyissä, mutta kaikki pelasi kuitenkin, kun jaksoi tarvittaessa odottaa vuoroaan tai pujotella hieman ahtaasti laitettujen pöytien välissä.

Päivällisen jälkeen siirryttiin ulkoterassille, jossa illan avasi Suomalaisen Lehtipainon toimitusjohtaja Asko Talvi. Muita isäntien edustajia oli paikalla Asko Talven tytär, kehityspäällikkö Tenna Talvi-Pietarila, joka hoivaili päivien ajan viiden kuukauden Pihla-tytärtään, myyntipäällikkö Lauri Hirvonen ja yrityksen keskeinen työntekijä tuotantosuunnittelija Marja Niemi, joka oli tämänkin retken yhteyshenkilönä ja vastasi ohjelmasta. Sitten oli yhteistyökumppanien edustajia mm. Itellasta, Trust Perinnästä, Jaicom Oy:stä, Citius Net Oy:stä jne., joista osa on huomenna aamulla aamuseminaarin avustajina ja osalla heistä on omat Whork Shopit.

Sen jälkeen ilta jatkui yhdessäolon merkeissä, jossa musiikkia esitti Murmanskista saapunut neljän hengen yhtye.

Seminaari ja sinfoniaorkesterin konsertti

Seuraavana aamuna herätys oli jo seitsemän jälkeen, josta ajelimme tällä kertaa autolla aamupalalle. Ohjelma alkoi klo 9 aikaan. Faktori Seppo Mahlman kertoi Indesign 5.0 uusista taitto-ominaisuuksista ja vastaili yleisön kysymyksiin. Trust perinnästä aluejohtajat Jari Heikkilä ja Risto Simontaival esittelivät palvelujaan laskutuksen ja perinnän alalta. Citius Netin edustaja Timo Turunen kertoi tietoturvasta ja piti samalla havainnollista tietokilpailuakin. Oulun Ammattikorkeakoulun graafisen suunnittelun opettaja, lehtori Veikko Mynttinen esitti erittäin ammattitaitoisen luennon lehden taittajan muoto- ja väriopista. Historiaakin ”Mac-Mynttinen” käsitteli mukavasti, jossa oli paljon uutta tietoa. Seminaarin juontajana toimi Matti Pesu Flowmanilta.

Samaan aikaan oli koko aamupäivän muutama workshop, joissa sai käydä juttelemassa ja kyselemässä lehtikustantajaa kiinnostavia asioita. Aveceille oli omana ohjelmana retki ametistikaivokseen.

Puoliltapäivin oli lounas ja pienen tauon jälkeen läksimme linja-autolla Ukko-Luostolla klo 15 alkavaan Karjalan Tasavallan 70 henkisen sinfoniaorkesterin konserttiin, jossa kapellimestarina oli Murmanskin sinfoniaorkesterin johtaja, ensimmäinen suomalainen ylikapellimestari Venäjällä Jukka-Pekka Kuusela. Konsertin teema oli ”Ukkonen Luostolla – Thunder at Luosto”. Väliajan kanssa kahden tunnin konsertissa kuultiin Pjotr Tsaikovskin, Helmer Sinisalon ja Roine Raution sävellyksiä. Konserttiin antoivat ”lisätehoa” eri puolilla yleisöä paukahdelleet 47 tykinlaukausta ja kirkonkellojen soitto, jota varten oli tuotu neljä kirkonkelloa Vaski-kellosta Pyhäjärveltä. Kellojen soittoa ja tykinlaukauksia johti Kalevi Aho Helsingistä, joka kymmenkunta vuotta sitten yhdessä silloisen Sodankylän kunnanjohtajan Martti Puran kanssa ideoivat Luosto-Classicin, joka nyt järjestettiin kahdeksannen kerran. Väliajalla oli tarjolla poronfilettä Ukko-Luoston tapaan, makeita kampanisuja kahvin kanssa, katajasimaa sekä grillistä poronmakkaraa. Konsertin katsomo oli kokonaan taivasalla ja kuulemma kahdeksan vuoden aikaan koskaan ei ole satanut. Nyt tuli väliajan jälkeen pikku sadekuuro, joka ehkä hieman säikäytti, mutta ei ollenkaan haitannut – eikä edes kastellut.

Kummankin illan konsertin lopuksi LuostoClassikin toiminnanjohtaja, paikallisen kaivoksen johtaja Timo Seppälä antoi pääesiintyjille lahjaksi vaskikelloja. Kukkia ei kuulemma Luostolla esiintyjille koskaan ojenneta.

Konsertin jälkeen oli hotellilla maittava päivällinen. Ja nyt järjestelyt hoituivat huomattavasti paremmin kuin ensimmäisenä iltana ja ruoka-astiat täytettiin samalla, kun ne alkoivat tyhjentyä. Pöydät oli myös laitettu uuteen järjestykseen, eikä ahtaudesta ollut tietoakaan.

Illalla olisi ollut vielä saunomista ja vapaata yhdessäoloa, mutta ruokaunien jälkeen päätimme lähteä ajelemaan kotia kohden Ouluun. Hommatkin jo painoivat mielessä. Toisaalta ei olisi tehnyt mitenkään mieli lähteä, vaan viettää vielä yksi ilta ja seuraava aamu hienoissa maisemissa ja hyvästä palvelusta ja seurasta nauttien.

Mielessä kehkeytyi ajatus, että tännehän pitäisi järjestää ensi vuonna Pudasjärvi-lehden lukijamatka. Kaiken varalta kysyin alustavasti asiaa Jari Haavistolta ja hän oli valmis toimimaan paikallisena yhteyshenkilönä. Eipä tiedä, vaikka idea toteutuisikin