Joulu Syötteellä

Ennen joulua oli ollut kovasti työtä ja kun vielä meillä työ ja koti ovat yksi ja sama paikka, päätimme puolisoni Eilan kanssa viettää erilaisen joulun Pudasjärven Syötteellä.

Saavuimme Syötteelle aaton aattona. Ennen hotellille menoa kävin esittelemässä Eilalle minulle tutuksi tulleita yrityksiä. Luontokeskuksella oli jo aika hiljaista, mutta pikku ostettavaa sieltä löytyi, palapeli ja suomalaisten lintujen liverryksiä sisältävän cd:n. Pärjänkievarissa näytti olevan runsaasti asuntovaunuja ja siellä ihmisiä liikkeellä. Safaritalolla oli joulun ajan esiintyjät harjoittelemassa lauluja, ravintolassa oli lasketteluasuisia asiakkaita ja alakerrassa juuri avatussa käsityömyymälässä oli paljon mielenkiintoisen näköisiä ja turisteja kiinnostavia tuotteita esillä. Syöte-Shopissa oli vilkasta. Asiakkaita oli runsaasti. Yrittäjillä ja työntekijöillä oli myös kiirettä tavaroiden järjestämisessä hyllyihin, koska tavarakuorma oli tullut tavallista myöhemmin jouluajasta johtuen. Viereisessä Romekievarin ravintolassa viimeiset sen päivän asiakkaat nauttivat ravintolan antimia. Hissit olivat vielä käytössä ja laskettelijoitakin näkyi vielä rinteessä. Sieltä siirryimmekin tunturin huipulle hotelli Iso-Syötteelle, jonka jo etukäteen tiesimme olevan täynnä pääasiassa ulkomaalaisia joulun viettäjiä; ranskalaisia, espanjalaisia, saksalaisia, hollantilaisia jne..

Koska meillä oli täysihoito menimme nauttimaan monipuolisesta ruokapöydästä, jossa oli tarjolla runsas salaattipöytä, kasviskeittoa ja pääruokana kala- ja lihavaihtoehdot. Illalla kävimme hetken aikaa ravintolassa nauttimassa jouluglögit. Siellä oli Kuhmosta saksalaissyntyinen Uwe Sauer, joka oli tuonut esille Silas tonttukylänsä käsityötuotteita ja myös mukanaan kielitaitoisen joulutontun, joka esitti ohjelmaa eri kielillä mm. kanteletta soittaen.

Jouluaattona osallistuin Juha Kuukasjärven ja hänen sisaren poikansa Jonin vetämälle moottorikelkkasafarille. Ryhmään kuului 14 henkeä, kuusi henkinen ranskalaisperhe ja hollantilaisia. Ajelimme väliin reipastakin tahtia noin 13 km matkan Mika Käsmän porotilalle, jossa kodassa olivat nuotiokahvit odottamassa ja kaikki saivat sen jälkeen poroajelua. Matka ei ollut kovin pitkä, mutta hauskaa piisasi. Mika kertoi ja itsekin huomasi, että porot olivat eri luontoisia ja niillä oli myös nimet. Tarhasta tuntui löytyvän useita kymmeniä koulutettuja poroja, joita Mika vaihtoi ”työvuoroon” päivän mittaan sitä mukaa, kuin ajelusta kiinnostuneita turisteja kävi porotilalla. Ulkomaalaisilla vierailla oli monenlaista kysyttävää, johon Mika ja Juha vastailivat parhaansa mukaan.

Ajelun jälkeen vierailin Aten ja Paulin mökeillä. Atte ja Sirkka Särkelä palvelivat jouluvieraitaan kotakahvilassa ja Pauli Särkelä oli juuri joulupukin asussa lähdössä mökeilleen vierailemaan joulupukkina.

Illalla oli joulusauna sekä monipuolisesti katettu joulupöytä, josta herkkuja riitti niin suomalaisten kuin ulkomaalaistenkin makuun. Joulupukki vieraili myöhemmin illalla ja hän oli suosittu kuvauskohde. Hyvin monet halusivat itsestään kuvan joulupukin kanssa.

Joulupäivän aamuna aamiaisen jälkeen meillä oli jo kotiin lähdön aika. Täytyy toisen kerran tulla Syötteelle pitemmäksi aikaa. Vaikka oli jouluaamu, Teijo Särkelän taksilla tuntui olevan kysyntää ja Mika Käsmä oli hakemassa myös vierailijoita porotilalleen. Moottorikelkkasafareille näytti olevan lähtijöitä ja monet näyttivät lähtevän muuten vain ulkoilemaan. Ylhäällä oli pakkasta viitisentoista astetta. Alhaalla 27-30 astetta.

Syötteellä oli ollut joulun aikaan noin 2000 henkeä hotelleissa, mökeissä ja asuntovaunuissa. Matkailuyrityksissä on siis ollut työntäyteinen joulu.